KAS IR ABA?

Uzvedības analīze ir terapijas metode, kas balstās uzvedības zinātnē. Tās ietvaros speciālists analizē cilvēka uzvedību un veidus, kā to mainīt, lai palīdzētu indivīdam pielāgoties videi. Uzvedības analīze piemērota, lai palīdzētu cilvēkiem ar: socioemocionāliem traucējumiem, trauksmi, atkarībām, smadzeņu bojājumiem. Lietišķā uzvedības analīze (Applied Behavior Analysis – ABA) visvairāk tiek pielietota cilvēkiem ar autismu un citiem attīstības traucējumiem. Tā tiek pielāgota skolās, klīnikās, dzīvesvietās, aprūpes centros, dienas centros, biznesa organizācijās. Veicot uzvedības analīzi, tiek noteikts bērna vai pieaugušā attīstības līmenis katrā konkrētajā jomā (komunikācijā, valodā, praktiskajās iemaņās, lasīšanā, emociju izpratnē u.c.), analizētas uzvedības problēmas un izveidots plāns uzvedības maiņai un prasmju attīstīšanai, lai trenētu komunikācijas prasmes, attīstītu spējas apgūt mācību vielu skolā un veidotu patstāvīgas dzīves iemaņas. Procesa laikā tiek sistemātiski pozitīvi pastiprināta vēlamā uzvedība un samazināta nevēlamā vai kaitīgā uzvedība.

MĀCĪBU APRAKSTS

Tiek piedāvāta 2 gadus ilga ABA terapijas izglītība, pēc kuras absolventiem ir iespēja iegūt starptautiski atzītu sertifikātu (IBAO jeb International Behaviour Analyses Organization). Programma "Lietišķā uzvedības analīze" ir saņēmusi IBAO saskaņojumu, kā arī ir licencēta un akreditēta Latvijas IKVD

Papildus informācija par IBAO pieejama www.theIBAO.com

TEORĒTISKIE  KURSI un integrētas praktiskās nodarbības

Mācību programma 

Mācībās apgūstat nepieciešamo teorētisko saturu Lietišķās uzvedības analīzes jomā, lai apgūtu Uzvedības analītiķa profesijai nepieciešamās prasmes. Nodarbības integrētas arī praktisko prasmju apguve un speciālistu nodarbību apmeklēšana. 

Mācības strukturētas 6 moduļos, kas tiek apgūti paralēli. 

 1.modulis
Uzvedības analīzes teorija un pamatprincipi 
 Uzvedības analīzes teorētiskais pamats, pastiprinājums, sods, uzvedības dzēšana, stimuli, uzvedības veidošana (shaping) un ķēdes veidošana (chaining), verbāla uzvedība u.c., 97 stundas
 2.modulis
Pētījumu metodoloģija un datu analīze
 uzvedības mērāmās dimensijas, mērķa uzvedība, mērījumu sistēmas izvēle, ekserimentālais dizains, rezultātu grafikskais attēlojums, uzvedības datu interpretēšana u.c., 52 stundas
 3.modulis
Profesionālā darba ētika
 profesijas ētikas standarti, ikdienas izaicinājumi ētikas jomā, uzvedības analītiķa atbildība kā profesionālim, ētikas kodekss uzvedības analītiķiem u.c., 34 stundas
 4.modulis
Uzvedības izmaiņu veicināšana
 Funkcionālais novērtējums un analīze, antecendenta intervences, diferenciāls pastiprinājums, pamudinājums, diskrēto mēģinājumu treniņš, bezkļūdu mācīšanās procedūras, grupas kontingences, diskriminācijas treniņa procedūras, Premaka princips, PECS u.c., 98 stundas
 5.modulis
Uzvedības novērtēšana, problēmu noteikšana un mērķu uzstādīšana
 Uzvedības uzturēšana un ģeneralizācija, bioloģiskie mainīgie, ekoloģiskais vides novērtējums, paškaitējoša un stereotipiska uzvedība, uzvedības vērtēšanas skalas u.c., 44 stundas
 6.modulis
Konsultācijas un uzvedības izmaiņu ieviešana
 Piemērotās intervences identificēšana, uzvedības izmaiņu ieviešanas procesa plānošana, uzvedības prasmju mācīšna, pašvadība, tiešā apmācība, netīšā mācīšana, uzvedības lēciens, atbalsta sistēmas izveide, efektivitātes novērtēšana, žetonu sistēma, tualetes lietošanas apmācība, verbālās uzvedības attīstības soļu novērtējums (VB Mapp instruments), sasaistes veidošana u.c., 90 stundas

Programmas garums kopsummā 429 h


PRASĪBAS PRETENDENTU IZGLĪTĪBAI 

Vismaz bakalaura grāds  (2.līmeņa augstākā izglītība)  sociālās vai cilvēkrīcības zinātnēs:

  • pedagoģijā,
  • logopēdijā,
  • izglītības zinātnēs,
  • vai veselības aprūpē ar audiologopēda vai ergoterapeita kvalifikāciju.
Vēlamas angļu valodas zināšanas līmenī, kas ļauj bez grūtībām lasīt angliski.

PROGRAMMU REALIZĒ:

  • Mācību centrs Atbalsts, Strēlnieku ielā 9-14, Rīgā, [email protected].
  • programmas licences numurs  P_1627
  • programma akreditēta līdz 2028.gada decembrim